UMCG

Het Universitair Medisch Centrum Groningen (UMCG) zet zich in voor de gezondheid en het welzijn van mensen. Met ruim 10.000 medewerkers is het UMCG één van de grootste ziekenhuizen in Nederland. Er wordt gewerkt aan patiëntenzorg en vooraanstaand wetenschappelijk onderzoek waarbij de focus ligt op ‘gezond en actief ouder worden’. Patiënten komen in het UMCG voor ‘gewone’ ziekenhuiszorg, maar ook voor zeer specialistische diagnostiek, onderzoek of behandeling. Veiligheid en kwaliteit staan daarbij voorop.

Interim werkzaamheden: BIM

BIM is het creëren van tekeningen in 3D waaraan tevens data gekoppeld wordt. Binnen een BIM proces leveren verschillende partijen 3D tekeningen aan: bijvoorbeeld de architect, constructeur, aannemers of installateurs en hun onderaannemers. Johan Weissenbach heeft namens KPMS binnen het UMCG – gezamenlijk met BIM goeroe Hans Hendriks –  het BIM handboek geschreven. Hierin wordt bijvoorbeeld uiteengezet hoe gegevens moeten worden aangeleverd. Ook wordt er per project een specifieke werkomschrijving opgesteld door KPMS. KPMS bekijkt door middel van clash controle of er eventueel fouten in de modellen zitten. Ook wordt er gecontroleerd of alles op de juiste manier is getekend / gecodeerd, zodat het UMCG ook ná oplevering gebruik kan maken van alle BIM-data.

Peter Van Dijken – UMCG

“Onze samenwerking met KPMS begon bij een voortraject en is inmiddels uitgebreid naar aantal lopende projecten, waaronder de renovatie van het ziekenhuis. Bij deze  projecten voert een medewerker van KPMS de regie bij het opzetten en begeleiden van het BIM-proces binnen het UMCG. Hij heeft een zeer positieve en inventieve inbreng. Zo weet hij softwarepakketten aan de hand van de juiste fase aan de juiste zaken te koppelen, zoals 2D- en 3D-tekeningen. Dit door altijd de juiste gesprekken aan te gaan en goed door te vragen. 

Dankzij KPMS kunnen wij steeds meer ontwerpen in 3D modellen. Dit BIM-proces vormt een complexe materie en daarom is het erg prettig om dit goed op orde te hebben. Daarnaast is het met het oog op de toekomst heel fijn als het in één keer goed gebeurt: zo kunnen we hierop voortbouwen. 

De toegevoegde waarde van deze medewerker van KPMS is dat hij niet alleen beschikt over ruime kennis, maar dit ook weet te delen en te vergroten. De ervaring die hij heeft brengt hij uitstekend over, zowel intern als extern geeft hij partijen exact aan hoe iets aangeleverd dient te worden. Hiermee creëert KPMS een groot autoriteitsgevoel.”

  • 46 bouwexperts via één contactpersoon
  • Opdrachtgever centraal in het bouwproces
  • Expertise binnen elk vakgebied
  • Werken volgens een inzichtelijk proces
  • Helder inzicht en grip op exploitatiekosten