HEMA Amsterdam: Van Kalvertoren naar Kalverpassage

Aan het eind van de Kalverstraat – hartje Amsterdam – vond je voorheen winkelcentrum de Kalvertoren. Dit gebouw is na 20 jaar grondig vernieuwd én heeft een naamsverandering ondergaan. De opdracht vanuit De Kroonenberg Groep was om het winkelcentrum meer deel uit laten maken van de omgeving en een prominentere plek te geven. Dit heeft geleid een compleet nieuwe uitstraling, waardoor het winkelende publiek wordt geactiveerd om via een vernieuwde entree de ‘Kalverpassage’ te betreden. Als onderdeel van deze grootschalige renovatie is ook de HEMA winkel verbouwd. Deze is geheel vernieuwd en volgens de laatste formule ingericht. Jarco Brand (KPMS) vertelt over verschillende elementen in het tot stand komen van dit resultaat: van de samenwerking met partijen als BAM en logistiek interessante uitdagingen.

Impact

Het voornaamste doel van de verbouwing van het winkelcentrum was om de doorstroom van bezoekers te verbeteren. Brand: “Er is een uitnodigend geheel gecreëerd. Zo voert de open voorgevel je geleidelijk de passage in. Ook de lijnen van de pui zijn veranderd in een vloeiend geheel. De passage vloeit over van breed naar smal, een stuk toegankelijker dan een smalle doorgang.” Doordat ook de begane grond werd aangepast kreeg men te maken met de impact van het verwijderen en plaatsen van grote beton- en staalkolommen, óók in de HEMA. Maar ook het verschuiven van complete roltrap-gebieden en het veranderen van de entree zorgde voor raakvlakken tussen KPMS en BAM; die verantwoordelijk was voor het overkoepelende bouwproject. “Er waren veel onderdelen binnen het project met een duidelijke impact voor de Hema”, aldus Brand.

Raakvlakken

Jarco Brand

Jarco Brand

Binnen de verbouwing van de Hema -en het beoordelen van de eventuele gevolgen hiervan- heeft KPMS een grote bijdrage geleverd op het gebied van bouwkundige kennis en advies. Brand: “De HEMA beschikt zelf wel over projectmanagers met het oog op het verbouwen van de winkel, maar deze hebben een hele andere achtergrond, meer gericht op ‘pure retail’ zoals kassa’s en stellingen.” Zodoende vulde KPMS ook op die manier het geheel mooi aan.

 

Wat betreft de samenwerking tussen KPMS en BAM: in eerste instantie lijkt het logisch dat KPMS en BAM in aparte fases aan zowel de Kalverpassage als de HEMA hebben gewerkt. Echter, niets is minder waar. Volgens Brand zou dit zeer onhandig zijn geweest en was daarom dus niet de bedoeling: “Je kunt zo’n winkel niet even stilleggen, dat was wat het zo complex maakte,.”  Binnen het grote filiaal werken talloze mensen die uiteraard hun werk wel moeten kunnen uitoefenen. Conclusie: een sterke tijdsdruk. “We gingen dus gelijk op met BAM, het project moest snel klaar om financieel gezond te blijven”, aldus Brand. Dit betekende werkzaamheden met veel raakvlakken die in goede banen geleid diende te worden. Door deze coördinatie ontstond er een sterke wederzijdse betrokkenheid: bijvoorbeeld op het vlak van het realiseren van bijzondere constructies, zoals de betonkolommen. “Samen waren we verantwoordelijk voor een optimale veiligheid. Super uitdagend, in de positieve zin van het woord. Het is juist het samen zoeken naar de beste mogelijkheden en oplossingen wat dit tot zo’n leuk project maakt.” 

Uitdaging

Ook de binnenstedelijke ligging van het winkelcentrum droeg bij aan de complexiteit van het geheel. Qua locatie en logistiek stond KPMS voor een paar flinke uitdagingen: denk aan het laden en lossen op een dergelijke hotspot. Brand: “bij een bouwproject rondom een los (winkel)pand krijg je niet snel te maken met zulke bepalende omgevingsfactoren. De binnenstad van Amsterdam staat namelijk gelijk aan het rekening houden met allerlei factoren, zoals vergunningen.”  Maar, als Brand mag kiezen, gaat hij toch het liefste voor een omvangrijk project als de renovatie van de Kalvertoren. “Je krijgt de uitdaging om alles in een zo kort mogelijk tijdsbestek met elkaar te realiseren. Als we dat dan voor elkaar krijgen, dan ben ik gewoon heel erg trots!”